Til innholdet

Sådan får du medarbejderne til at bruge digitale værktøjer

Hvis digitaliseringen skal lykkes, skal medarbejderne uddannes i at bruge værktøjskassen. Det fortæller en række ledere fra byggebranchen: Med den rette indstilling og uddannelse får man nemlig mere ud af sine digitale investeringer - til gavn for både virksomhedens bundlinje og medarbejdernes trivsel.

Byggebranchen indfører i stigende grad digitale værktøjer til bl.a. ordrehåndtering, dokumentation og tidsregistrering. Derfor kræver branchen også, at håndværkere og montører har basale digitale færdigheder.

Det er noget Frank Andersen fra GSGroup kan nikke genkendende til. Han rådgiver virksomheder i brug af digitale planlægningssystemer, og han opfordrer til at sætte tid af til at uddanne medarbejderne i nye systemer.

”Det er vigtigt at forklare sine medarbejdere, hvorfor der sker forandringer. Dernæst skal de uddannes til at bruge de nye systemer, så de med det samme føler sig trygge. Det gælder for både store og små virksomheder” fortæller han.

Morten Haubjerg fra GSGroup har stor praktisk erfaring i at uddanne håndværkere og montører i at bruge planlægningsprogrammer på smartphone, tablets og pc.

”Først og fremmest er det vigtigt at tale om, hvorfor man indfører digitale værktøjer. Både slå på at det gavner både virksomheden og medarbejdernes hverdag. At man kan fakturere samme dag og dermed skabe bedre cash flow er godt for virksomheden. At man kan lave arbejdssedler samme dag frem for at vente en uge, og man ikke lige kan huske det hele og skal kigge i sin Mayland-kalender, det er godt for både virksomhed og medarbejdere,” siger Morten Haubjerg.

Da Lindpro indførte nyt servicesystem havde det indflydelse på dagligdagen for alle virksomhedens montører og teknikere. Derfor satte man fokus på intern uddannelse i planlægningssystemet Handyman. Det betyder, at montørerne hurtigt tog godt imod systemet, fortæller ansvarlig for fieldservice Lena Pedersen

”Alt nyt er svært, og det har det selvfølgelig også været for os. Hele implementeringsplanen har været nøje tilrettelagt, og uddannelsesforløbet blev gennemført én afdeling ad gangen. De er jo nogle superdejlige brugere. Det er helt vildt, som de har taget imod det her. De bruger det – og vil gerne bruge det. Og de vil meget gerne have meget mere funktionalitet, siger Lena Pedersen.

Morten Haubjerg fra GSGroup mener, at det er vigtigt at sætte tid af til introduktion af de nye værktøjer

”Gør det til en god oplevelse, gerne med kaffe og rundstykker, så man viser, at det her er vigtigt. Tag gerne medarbejderne ud af deres vante omgivelser. Og tag højde for deltagernes forudsætninger, lad for eksempel kontorfolk være sammen og montører være sammen i grupper.”

Svendene hos Sørby VVS & El-Service bruger alle Smartday som et vigtigt dagligt redskab. Ikke at de elskede det fra starten. Da systemet skulle implementeres, samlede indehaveren Kim Rohrberg sine folk til en undervisningsdag med morgenbrød og god stemning. Og en underviser fra GSGroup, nemlig Morten Haubjerg.

”Jeg kan anbefale, hvis man skal have Smartday, at købe en god undervisning. Så kommer man rigtigt fra start. Det er vigtigt, at medarbejderne er indstillet på det for at få succes. Og man skal forklare sine folk, hvorfor man indfører systemet. Man skal sige til svendene: Det her er et stykke værktøj, der gør jeres hverdag nemmere,” mener Kim Rohrberg.

Hos Kellmann’s VVS & Blik på Sydals arbejder montørerne dagligt i planlægningsværktøjet Smartday. Efter en god introduktion har virksomhedens montører taget godt imod den digitale omstilling fra papir til Smartday.

”De unge i firmaet har taget imod det med kyshånd. De ældre var mere spekulative. De skulle lige vænne sig til det. Du skal huske, at det er mænd. Og håndværkere. Men hvis jeg tog deres smartphone fra dem i dag, ville de sikkert gå amok. Smartday er blevet en naturlig del af deres hverdag. De er kommet godt ind i det,” fortæller Jette Kellmann.

Når introduktionen til den nye digitale værktøjskasse er overstået, og dagligdagen melder sig, vil der ofte komme nye spørgsmål til. Derfor bliver både håndværkere, montører og kontorpersonale grundig introduceret til GSGroups kundeservice. Her er hjælpen ikke langt væk, og der er både er mulighed for at ringe ind og få råd og tips direkte på smartphonen.

Hos VVS-firmaet Mogens Lind & Sønner Aps har svendene taget godt imod den mulighed, ligesom mester Thomas Lind også selv er i kontakt med kundeservice, hvis han har spørgsmål. Thomas Lind er meget tilfreds med sin Smartday-løsning og roser teamet i GSGroup for deres indsats og støtte, både i det daglige samarbejde og i forbindelse med opstarten.  

Det er et utroligt brugervenligt system og ikke tidskrævende at bruge. Det er nemt at få kontakt til GSGroup - og de ansatte hos GSGroup er hurtige og løsningsorienterede i forbindelse med akut opstået problemer. De problemer, vi har haft, har været selvforskyldte, men der bliver ikke peget fingre af den grund. Hvis de ikke har svaret på stående fod, ringer de tilbage inden for en time, og de gennemgår alt grundigt, til det er forstået. Det føles godt og betryggende, og det er noget, jeg har kunnet videreføre internt i virksomheden, siger Thomas Lind.

 

 

Relaterede nyheder