Til innholdet

”Hvis jeg tog montørernes smartphones fra dem, ville de gå amok”

Hos Kellmann’s VVS & Blik på Sydals arbejder montørerne dagligt i planlægningsværktøjet Smartday. Det skaber overblik over opgaverne, tilfredse kunder og en noget lettere administration.

”Smartday er en vigtig del af planlægningen i det daglige arbejde. Når kunden ringer med en ordre, lægger jeg aftalen ud i kalenderen. Allerede her kan montøren se opgaven. Det giver et godt overblik. Og samtidig er det en tilfredshed for kunden, fordi han får et tidspunkt for besøget med det samme,” fortæller Jette Kellmann, der står for administrationen i Kellmann’s VVS & Blik.

Overblik over kolleger

Virksomhedens montørerne bruger også systemet aktivt i hverdagen. For eksempel hvis de står og mangler et stykke værktøj eller en reservedel. Her anvender de Smartday-modulet ”Kørebog” kreativt, idet de kan se, hvor kollegerne befinder sig.

”Hvis en montør for eksempel står hos en kunde i Nordals og mangler en printplade eller en blæser til en gaskedel, så kan han se hvilken kollega, der er tæt på, og ringe til ham – frem for at køre til værkstedet på Sydals. Så montørerne kan udveksle reservedele med hinanden. Det er både en fordel for os og kunden, fordi arbejdet kan afsluttes samme dag, og vi behøver ikke aftale en ny tid til et besøg.”

Hurtig fakturering

Når arbejdet er afsluttet hos kunden, taster montøren tidsforbruget ind i appen. Inden da har han scannet eller indtastet de anvendte materialer, så det hele automatisk ligger i kontorets indbakke.

”Det betyder, at fakturaen ligger på min PC straks efter, arbejdet er afsluttet. Med få tastetryk skal jeg godkende og sende fakturaen. Og kunden får hurtigt sin regning.”

Fra postkort til SMS

Kellmann’s VVS & Blik er OK Servicepartner inden for gas og varmepumper. Gennem Smartday får servicekunderne en mail eller en SMS med besked om, at det nu er tid til et besøg. Og et tidspunkt for besøget. Her har de så mulighed for at ringe og ændre tiden, hvis den ikke passer.

”Før vi fik Smartday, sad jeg og skrev postkort til kunderne. I dag er det klaret med et klik. Og ofte går der ikke mange sekunder, fra jeg har trykket på knappen, til de ringer. Så det fungerer fint,” fortæller Jette Kellmann.

Glade digitale montører

Virksomhedens montører har taget godt imod den digitale omstilling fra papir til Smartday.

”De unge i firmaet har taget imod det med kyshånd. De ældre var mere spekulative. De skulle lige vænne sig til det. Du skal huske, at det er mænd. Og håndværkere. Men hvis jeg tog deres smartphone fra dem i dag, ville de sikkert gå amok. Smartday er blevet en naturlig del af deres hverdag. De er kommet godt ind i det.”

 

Også hos Jette Kellmann på kontoret gik det stærkt med at vænne sig til systemet:

”Det er nemt at bruge. Når du har lavet fem ordrer i systemet, så hænger det ved.”