Til innholdet

Et stort skridt i retning af øget trafiksikkerhed

Nye regler fra EU gør det obligatorisk for alle nyregistrerede køretøjer med en tilladt vægt på 3,5 tons eller mere at installere 2. generation af intelligente fartskrivere.

De nye fartskrivere har avancerede funktioner, herunder satellitpositionering og forbedret dataregistrering. Disse strømliner ikke kun overvågningen af køre- og hviletider, men giver også en højere grad af nøjagtighed, hvilket sikrer, at chaufførerne overholder de fastsatte arbejdstider. Det reducerer også risikoen for ulykker.

"Dette er et virkelig stort skridt i retning af at øge trafiksikkerheden og chaufførernes trivsel, og det er til gavn for os alle," siger Per Simonsen, Divisional Director of Fleet and Asset Tracking hos GSGroup.

Effekt og fordele

De nye EU-regler markerer et paradigmeskift i retning af at prioritere chaufførernes sikkerhed, trafiksikkerheden og den overordnede driftsmæssige integritet i transportbranchen. Fordelene er mange:

Færre træthedsrelaterede ulykker: Ved at sikre, at chaufførerne har tilstrækkelig hvile, sigter reglerne mod at reducere træthedsrelaterede ulykker og beskytte både chauffører og andre trafikanter.

Forbedret trafiksikkerhed: Reglerne bidrager til sikrere veje ved at minimere risikoen for ulykker forårsaget af trætte eller døsige chauffører.

Fair konkurrence: Reglerne fremmer fair konkurrence mellem transportvirksomheder ved at fastsætte ensartede standarder for køre- og hviletider, hvilket forhindrer virksomheder i at opnå en konkurrencefordel på bekostning af chaufførernes sikkerhed.

Effektivitet og gennemsigtighed: Brugen af digitale fartskrivere strømliner registreringen og sikrer en nøjagtig og gennemsigtig overvågning af chaufførernes aktiviteter. Det hjælper med at håndhæve overholdelse og reducerer administrative byrder.

Ved at prioritere chaufførernes velbefindende og trafiksikkerheden uden at gå på kompromis med driftseffektiviteten understreger disse forordninger EU's forpligtelse til at fremme et afbalanceret og sikkert transportøkosystem. Især fordi disse regler er accepteret og implementeret på tværs af medlemslandene.

"Vi håber, at disse forordninger vil forbedre trafiksikkerheden betydeligt, hvilket igen vil gøre vejene mere sikre for alle," siger Per Simonsen.

Nøglebestemmelser og nye forordninger

Den maksimale daglige køretid for erhvervschauffører er sat til 9 timer og kan udvides til 10 timer to gange om ugen. Den ugentlige køretid er begrænset til 56 timer. Inden for en periode på to uger må chaufførerne ikke køre mere end 90 timer.

For at reducere træthed og øge chaufførens årvågenhed er der krav om en obligatorisk pause på 45 minutter efter hver 4,5 times kørsel. Denne pause kan opdeles i en pause på 15 minutter efterfulgt af en pause på 30 minutter, så chaufførerne kan hvile sig med passende mellemrum. Chaufførerne skal tage en regelmæssig ugentlig hvileperiode på mindst 45 timer. Denne hvileperiode kan reduceres til 24 timer, men skal kompenseres med en tilsvarende hvileperiode inden udgangen af den tredje uge.

Hvil hver anden uge: Mindst to regulære ugentlige hvil eller et regulært og et reduceret hvil er obligatoriske i løbet af en to-ugers kørecyklus.

EU vil i de kommende år komme med flere regler for transportsektoren.