Til innholdet

Solide resultater giver tro på vejen videre

GSGroup øgede sin omsætning med 14,8 procent til NOK 245,6 millioner i 2019. Resultat før afskrivninger, nedskrivninger og finansielle omkostninger (EBITDA) endte på 32,6 millioner kroner, en stigning på 24 procent.

- 2019 var et godt år for GSGroup, og det lykkedes os at nå de vækstmål, vi havde sat os. Vores produkter gør det lettere at optimere virksomhedernes brug af ressourcer og dermed reducere både omkostninger og CO2-emissioner. Bæredygtighed (sustainability) bliver mere og mere vigtig for vores kunder og er en drivkraft for vækst i de kommende år, siger Espen Ranvik, CEO for GSGroup.

GSGroup er det teknologiselskab, der siden begyndelsen af ​​90'erne har været på forkant med udviklingen af ​​IoT og sensorteknologi. I løbet af denne tid har GSGroup arbejdet sig op for at blive en førende spiller i Europa. Løsningerne bruges blandt andet til flådestyring og udstyrskontrol. Virksomhedens oprindelige forretningsområde, sporing af aktiver via GPS, går stadig godt. Virksomheden har også ført vejen i udviklingen af ​​moderne løsninger inden for digital ordrestyring, såkaldte felttjenesteværktøjer, der forenkler arbejdet for håndværkere og servicemedarbejdere.

 

Regnskabet for 2019 viser, at GSGroup øgede sin omsætning med 14,8 procent til 245,6 millioner norske kroner. Resultat før afskrivninger, nedskrivninger og finansielle omkostninger (EBITDA) var 32,6 millioner kroner, en stigning på 24 procent. Det ordinære resultat før skat var 7 millioner kroner.

 

-Vores tjenester dækker en bred vifte af produkter, men vi ser, at flere og flere kunder vælger os som totalleverandør. Sidste år viste, at vi fortsatte den gode udvikling i antallet af abonnementer, og ved årsskiftet havde virksomheden over 170.000 daglige brugere af vores løsninger. Det giver os positive svar om, at vores strategi er korrekt, siger Ranvik.

I alt har gruppen kontorer på 15 forskellige lokationer i ni lande. Foruden hovedkontoret i Sandefjord er virksomheden etableret med kontorer i Oslo, Bergen, Stockholm, Göteborg, København, Esbjerg, Tallinn, Riga, Vilnius, Dortmund, Hamborg, Budapest, Tammerfors og Vantaa.

Mens virksomheden kan reflektere over stærke resultater i 2019, er GSGroup også blevet påvirket af Covid-19-situationen.

-Der blev reduceret i nysalg i april og maj, men på samme tid havde vi en vækst i abonnementsbasen. Dette skyldes, at eksisterende kunder har været loyale og øget deres brug i denne periode. Derudover var vi hurtige til at gennemføre de nødvendige foranstaltninger, så økonomisk har vi formået at komme gennem denne periode godt. Som vi står nu, føler vi os godt rustet til andet halvår og den usikkerhed, der ligger foran os, siger Ranvik.

Ranvik mener, at Covid-19-situationen får nye kundegrupper til at se på teknologi på en anden måde.

-Vi har set en stor ændring i adfærd på vores markeder, hvor tilpasningsevnen har været stor. Digitalisering af processer giver muligheder. Industrier, der tidligere var meget manuelle, ser nu både fordelen og effekten ved at bruge moderne løsninger. Et eksempel er, hvordan tjeklister og dokumentation for infektionsbekæmpelse kan digitaliseres, siger Ranvik.