Til innholdet

”Det er nemt at håndtere, det er enkelt og overskueligt”

Slut med manuel tømning af chauffør-kort og tachografer: Med Tacho Online har Telemark Bilruter fuldt overblik over køre-hviletiden for alle biler og chauffører på tværs af bilmærker. Det sparer tid, skaber indsigt og minimerer risikoen for bøder.

På parkeringspladsen foran Telemark Godslinjer i Skien holder både Mercedes- og Volvo-lastbiler. Og med mere end 150 biler er det sin sag at få mærkernes egne systemer til at tale sammen. Derfor har virksomheden valgt at indføre Tacho Online, der uafhængigt af bilmærker kan samle alle fartskriver-oplysninger i én samlet løsning.

”Tacho Online er godt, fordi det er et vældig enkelt system at håndtere, det er overskueligt. Og så er der en god pris på det, for at sige det sådan. Jeg kan godt lide systemet. Fartskriverdata og kørehviletidsdata er en ganske kompleks sag. Men systemet er enkelt og kan plukke data ud på en nem måde,” siger Einar Næss, der er fleet manager hos Telemark Bilruter, som før aflæste både fartskriverdata og chaufførkort manuelt. Det slipper de for nu. I dag foretager en boks i bilerne en fuld download af data, som bliver gemt, analyseret og kan følges i realtid.

”Det giver en stor effekt, fordi du får en helt anden oversigt. Du får alle informationer op på én skærm. Samtidig kan jeg have oversigt over alle selskaber på én gang.”

Chauffør og vognmand får besked

Data fra både biler og chauffører bliver ved hjælp af en boks i bilen sendt til GSGroups server og derfra videre til Tungvognsspecialistens datacenter, hvor de bliver gemt. Analyser af de hentede data danner samtidig grundlag for overtrædelsesrapporter, som vognmanden og chaufføren får tilsendt med det samme, når hændelsen er sket.

”Chaufføren får besked om en overtrædelse i en app. Det er meget nemmere for dem. Hvis de har en overtrædelse, skriver de bare: Jeg måtte køre 10 minutter ekstra for at nå en rasteplads, færdig med det, så ligger det elektronisk,” forklarer Einar Næss, der mener, at systemet også gør det nemmere at dokumentere over for myndighederne.

En hjælp til virksomhedskontrol

”Især over for kontrolmyndighederne er det en fordel, at man helt enkelt kan overdrage de relevante filer og rapporter, når der er en bedriftsundersøgelse. Og det samme med arbejdstid og arbejdstilsynet. Før skulle du lave skriftlig dokumentation, og det slipper vi for nu. Det ligger i systemet. Og det er godt og fint. Det er nemt for myndighederne,” mener Einar Næss.

Flådestyring baseret på data fra bilen

Når boksen nu er installeret i bilen, åbner løsningen også for flådestyring, der bl.a. betyder, at virksomheden kan hente andre data hjem fra bilen i realtid, for eksempel GPS-sporing.

”Vi har hidtil haft flådestyring på busserne, og nu kommer det ind på transporten. Så vi til enhver tid ved, hvor bilen befinder sig. Og når vi får en bestilling på en transportopgave, så kan vi gå ind på kortet og se hvem, der er nærmest. Og vi kan se, hvor meget den enkelte chauffør har tilbage i kørehviletid for resten af ugen og for 14. dage. Så det er absolut god information. Når det gælder busserne, så går de efter en tidstabel, og det er vældig greit at se, at man der kan opdage en forsinkelse meget raskere. Vi håndterer bl.a. Haukeliekspressen, som går over fjeldet, og med alt det, der sker på fjeldet i løbet af vinteren, er det vældig godt at vide, hvor bussen er,” siger Einar Næss.

Hvorfor vil du anbefale Tacho Online til andre?

”Fordi det er nemt at håndtere, det er enkelt og overskueligt. Og det fungerer godt. Og så er der god og hurtig support. Det er helt afgørende for mig, at vi har support. Jeg kan ikke alt, og det kommer jeg aldrig til at kunne.”